လံင္ ေျဖာင့္မတ္ေသာ
လံင္ ကိုယ္ကာယ
လံင္ လိုက္သည္
လံင္ေခါ၀္. ကိုယ္ပူသည္
လံင္ဆံင္. လိုက္ရွာသည္
လံင္ဖံင္း လိုက္ဖမ္းသည္
လံင္ထံင္ ေျဖာင့္တန္းေသာ
လံင္တိင္ဏိင္ ေျဖာင့္စဥ္းေသာ
လံင္အု္သာ စိတ္အလိုလိုက္သည္
လံင္ေလါတ္သာ တေယာက္ကိုတေယာက္လိုက္သည္
လံင္အု္ဝါ လင္ေနာက္လိုက္သည္
လံင့္ အရုိးေတာင္
ဝါလံင့္ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ားေသဆုံးလွ်င္မီးႏွင့္သၿဂိဳဟ္
လံင့္ထၚ ၿပီးအရိုးျပာကိုအရိုးေတာင္သို႔ ပို႔ၾကသည္
လံင္အု္ဝါ လင္ေနာက္လိုက္သည္
လံင့္ အရုိးေတာင္
ဝါလံင့္ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ားေသဆုံးလွ်င္မီးႏွင့္သၿဂိဳဟ္
လံင့္ထၚ ၿပီးအရိုးျပာကိုအရိုးေတာင္သို႔ ပို႔ၾကသည္
လံင္စွ္ ကိုယ္စြပ္စိုေသာ
လံင့္(ဟွဳဂ္လံင့္) ဝမ္းေလွ်ာသည္
လံင့္ေပ်ာဝ္ အထက္လန္ေအာက္ေလွ်ာ
လံင့္ကံင္ ႏွေမ်ာသည္
လံင္.(လံင္ဆု္) ျပဳစားသည္(အပင္းထည့္သည္)
လံင့္ကံင္ ႏွေမ်ာသည္
လံင္.(လံင္ဆု္) ျပဳစားသည္(အပင္းထည့္သည္)
လံင္.ေမဝ္(ပိ႑ပတ္) ဆြမ္းေလာင္းသည္
လံင္.တ္ုဘင္. ဆြမ္းႀကီးေလာင္းသည္
လံင္.အံင္(ဆု္ရံင္.အံင္) ကာလနဂါး
၎"လံင္.အံင္"ေခၚသတၱဝါကို ကရင္တို႔အလြန္အေျပာမ်ား ၾကသည္။ မည္ကယ့္သို႔ေသာပုံပန္းသ႑န္ရွိသည္ ဆိုသည္ကိုမူ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာဆိုၾကသည္။
အခ့်ိဳက ဗမာအေခၚ ကာလနဂါးကိုပင္"လံင္.အံင္"ဟုေခၚဆိုၾကသည္။
သို႔ေသာ္ "ဖူ႔ေလင္ဟွယ့္" ေပထုပ္(ေပစာ)တြင္မူ လူကယ့္သို႔ပုံသ႑န္ရွိၿပီး ေတာင္လုံးတမွ် ကိုယ္ကာယႀကီးထြားသည္။ အလြန္အအိပ္ႀကီးသည္။ ဘုရားအဆူဆူကိုမွီလိုက္သည္။
စသည္ျဖင့္ပါရွိ၏။
သုခု္နဳက္(မန္းခနဳပ္) (သုဓနဳ)ေပထုပ္တြင္ သုခ္ုနဳက္ႏွင့္ နာန္.ဏင့္ကာရီ့(ေဒြးမယ္ေနာ္)တို႔ ေငြေတာင္ျပည္မွျပန္လာ ရာ၌ (လံင္.အံင္)၏ ပုခုံးတဘက္ တခ်က္စီစီး၍ လိုက္ပါလာခဲ့ၾကသည္ဟုဆိုသည္။
အခ့်ိဳကရင္မ်ားက ယၡဳေခတ္ေခၚေသာ ကုလားအုတ္ကိုပင္ "ဆ္ုလံင္.အံင္" ျဖစ္သည္ဟုဆိုၾကသည္။
ယုတၱိရွိတန္သေလာက္ရွိသည္။
သူတို႔အဆိုအရ ကရင္တို႔ ေျမာက္ပိုင္း "ထီ့ေဆဝ္ေမဝ္ယြာ" မွျဖတ္သန္းလာၾကစဥ္က စီးနင္းလာေသာ သတၱဝါျဖစ္သည္ ဟုဆိုသည္။
သဲက႑ာရကိုျဖတ္ေက်ာ္လာစဥ္ စီးလာျခင္းျဖစ္သည္။
လံင္.တ္ုဘင္. ဆြမ္းႀကီးေလာင္းသည္
လံင္.အံင္(ဆု္ရံင္.အံင္) ကာလနဂါး
၎"လံင္.အံင္"ေခၚသတၱဝါကို ကရင္တို႔အလြန္အေျပာမ်ား ၾကသည္။ မည္ကယ့္သို႔ေသာပုံပန္းသ႑န္ရွိသည္ ဆိုသည္ကိုမူ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာဆိုၾကသည္။
အခ့်ိဳက ဗမာအေခၚ ကာလနဂါးကိုပင္"လံင္.အံင္"ဟုေခၚဆိုၾကသည္။
သို႔ေသာ္ "ဖူ႔ေလင္ဟွယ့္" ေပထုပ္(ေပစာ)တြင္မူ လူကယ့္သို႔ပုံသ႑န္ရွိၿပီး ေတာင္လုံးတမွ် ကိုယ္ကာယႀကီးထြားသည္။ အလြန္အအိပ္ႀကီးသည္။ ဘုရားအဆူဆူကိုမွီလိုက္သည္။
စသည္ျဖင့္ပါရွိ၏။
သုခု္နဳက္(မန္းခနဳပ္) (သုဓနဳ)ေပထုပ္တြင္ သုခ္ုနဳက္ႏွင့္ နာန္.ဏင့္ကာရီ့(ေဒြးမယ္ေနာ္)တို႔ ေငြေတာင္ျပည္မွျပန္လာ ရာ၌ (လံင္.အံင္)၏ ပုခုံးတဘက္ တခ်က္စီစီး၍ လိုက္ပါလာခဲ့ၾကသည္ဟုဆိုသည္။
အခ့်ိဳကရင္မ်ားက ယၡဳေခတ္ေခၚေသာ ကုလားအုတ္ကိုပင္ "ဆ္ုလံင္.အံင္" ျဖစ္သည္ဟုဆိုၾကသည္။
ယုတၱိရွိတန္သေလာက္ရွိသည္။
သူတို႔အဆိုအရ ကရင္တို႔ ေျမာက္ပိုင္း "ထီ့ေဆဝ္ေမဝ္ယြာ" မွျဖတ္သန္းလာၾကစဥ္က စီးနင္းလာေသာ သတၱဝါျဖစ္သည္ ဟုဆိုသည္။
သဲက႑ာရကိုျဖတ္ေက်ာ္လာစဥ္ စီးလာျခင္းျဖစ္သည္။
နည္းပညာပိုင္းအားနည္းေတာ့ တင္ျပပုံကလည္း စိတ္ဝင္စားစရာမရွိဘူးေပါ့။
ပိုးကရင္ေဖါင့္ကိုကူးၿပီးၿပီ၊ ကြန္ပ်ဴတာလည္းေကာင္းလာၿပီ၊လူလည္းေနေကာင္းၿပီဆိုရင္
တင္ျပစရာေတြအမ်ားႀကီးရွိပါေသးတယ္။
Pwo-Karen, Burmese, English အဘိဓမၼာ စာအုပ္က်ဳပ္စီမွာရွိပါတယ္။
ၿပီးေတာ့ English Picture Dictionary (Pwo-Karen)
စာအုပ္လည္းရွိပါတယ္။
တတ္ၾကြမ္းတဲ့ေခတ္ပညာတတ္ ကရင္လူငယ္ေတြ က်ဳပ္စီကို ဆက္သြယ္ပါ
စာတိုက္ကေနပို႔ေပးလိုက္ပါ့မယ္။
မင္းစုိးစံ
အေဝးေရာက္ ကရင္ဒုကၡသည္တဦး
0 comments:
Post a Comment